Claudia's blog

Assertiviteit en zelfvertrouwen cursus

Voor jezelf opkomen

4 min read
voor jezelf opkomen

Assertief zijn

Wat is assertieve communicatie? Voor jezelf opkomen is een ander naampje voor dit beestje. We hebben dit allemaal eerder gehoord, maar soms weten we niet precies wat we moeten zeggen om het duidelijk te maken. Hoe kun je assertieve communicatie uitdrukken? Er zijn drie manieren:

Mensen voelen zich vaak defensief als je ze vertelt wat je van ze vindt. Als je je zo voelt, zeg dan iets als: “Je gedraagt ​​je een beetje defensief als ik zeg dat je een slechte werker bent.” Vertel mensen op een assertieve manier hoe u over hun gedrag denkt en beschrijf duidelijk welk schadelijk of kwetsend gedrag u onmiddellijk wilt veranderen. Je moet dus voor jezelf opkomen. Dit zal je punt duidelijk maken en laten zien dat je niet hardvochtig of veroordelend bent, en dat je alleen maar probeert te helpen.

Voor jezelf opkomen doe je zo

Beschrijf de situatie. Als u assertief bent, kunt u beginnen door mensen te vertellen dat u zich slecht voelt over hun gedrag en dat u van streek bent. Voor jezelf opkomen is van essentieel belang. Vervolgens kunt u hen vertellen hoe u zich door hun gedrag voelt. Het kan zijn omdat ze zich gedragen op een manier waardoor u zich ongemakkelijk voelt of omdat ze u het gevoel geven dat u zich gekleineerd voelt.

Beschrijf het effect. Je kunt iemand vertellen dat hij of zij je niet langer slecht moet laten voelen door te zeggen: ‘Geef me alsjeblieft geen slecht gevoel’, of je kunt iemand vertellen dat hij of zij een eikel is en dat ze niet op deze manier moeten worden behandeld. Wanneer u hen vertelt met hun gedrag te stoppen, moet u duidelijk beschrijven hoe zij u laten voelen, zodat ze precies weten wat ze doen en waarom.

Beschrijf de oorzaak. Een van de moeilijkste aspecten van assertief zijn, is weten welk gedrag je boos maakt en welk gedrag je een goed gevoel geeft. Dus als u zich in een ongemakkelijke situatie bevindt met een vriend, partner, baas of collega, is het belangrijk om te onthouden dat u eerlijk moet zijn over de dingen die u boos maken. en de reden waarom u wilt dat de persoon zich niet meer zo gedraagt.

Luister naar wat andere mensen zeggen. Als je eenmaal assertief bent geweest, vraag jezelf dan af: “Wat kan ik zeggen waardoor de ander zich niet meer zo gedraagt?” Als je het niet zeker weet, kun je luisteren naar wat mensen zeggen over hun gedrag om te zien of je een idee kunt bedenken voor een oplossing voor het probleem. Soms kunt u zelf betere oplossingen bedenken. als u zich zelfverzekerd en goed geïnformeerd voelt over het probleem.

Wees volhardend. Geef niet op als niemand naar je luistert. Je raakt misschien gefrustreerd, maar blijf geduldig. Soms is er geduld voor nodig, maar doorzettingsvermogen loont. Als iemand niet luistert, vat het dan niet persoonlijk op. Wees gewoon consistent en blijf proberen te communiceren.

Als mensen positief reageren op uw aanpak, luister dan. Dit kan tijd en oefening vergen, maar als u dat doet, zullen uw inspanningen vruchten afwerpen. en je assertiviteit zal verdiepen.

Wees niet bang om door te gaan. Als je niet consequent bent, zelfs als je het probeert, kunnen andere mensen zich tegen je keren, wat voor niemand goed is. Zorg ervoor dat u doorgaat totdat de andere persoon tevreden is.

Zeg het maar. Assertief zijn betekent dat je een beetje assertiever bent. Voor jezelf opkomen heet dat. Hoe assertiever je bent, hoe groter de kans dat je je stem laat horen. over het gedrag en de redenen waarom het je boos maakt. Als u niets aan uw woede doet, wordt u mogelijk passief en accepteert u het gedrag zonder meer.

Luister naar je instinct. Het is heel gemakkelijk om een ​​beetje zelfbewust te zijn als je boos bent, wat begrijpelijk is omdat je aardig wilt zijn. en iemands gevoelens niet kwetsen. Als je nog steeds boos bent, kun je overwegen om een ​​pauze te nemen of met iemand anders te praten voordat je het doet.

Leer naar je intuïtie te luisteren. Er is geen manier om te voorspellen wanneer een probleem zich voordoet, of hoe lang het duurt om het op te lossen. Maar er is enige wijsheid in het luisteren naar je onderbuikgevoel. Het klinkt misschien gek, maar het is een krachtig hulpmiddel om te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © assertiviteitenzelfvertrouwencursus.nl | Newsphere by AF themes.