Claudia's blog

Assertiviteit en zelfvertrouwen cursus

Assertiviteitstraining volgen noodzakelijk?

4 min read
assertiviteitstraining 

De voordelen van assertiviteitstraining

Als we aan assertiviteitstraining denken, is het eerste dat meestal in ons opkomt, agressief en strijdlustig gedrag verbeteren. In feite zijn er veel vormen van agressief gedrag die als assertief worden bestempeld. Enkele van de meest voorkomende vormen van assertiviteit zijn onder meer door met je baas te praten en respect van anderen te eisen, zelfs ten koste van jezelf of anderen. Er zijn verschillende methoden die kunnen worden gebruikt om uw grenzen te verleggen. Veel mensen denken ten onrechte dat al het assertieve gedrag agressief of beledigend is.

Een soort gedragsveranderingstherapie

Assertiviteitstraining is echter in feite een soort gedragsveranderingstherapie die is ontworpen om individuen te helpen voor zichzelf op te komen – in modernere termen, om zichzelf te bekrachtigen. Het belangrijkste doel van assertiviteitstraining is om individuen te leren communiceren met anderen op een constructieve en positieve manier. Assertiviteit is in feite een reactie die probeert een passend evenwicht te bewaren tussen agressie en passiviteit.

In een onderzoek van de University of Wisconsin-Madison werd aangetoond dat individuen met assertief gedrag vaak als minder agressief werden ervaren dan degenen met passief gedrag. Dit was vooral het geval wanneer de persoon in kwestie een laag zelfbeeld had. De meest voorkomende vormen van assertiviteit zijn: voor zichzelf opkomen; controle krijgen over de situatie; en het behouden van een koele, verzamelde en redelijke houding. Hoewel er veel soorten stijlen zijn, zijn enkele veelgebruikte technieken:

Het leren en oefenen van communicatieve vaardigheden

Een andere vorm van assertiviteitstraining die veel mensen nuttig vinden, is het leren en oefenen van communicatieve vaardigheden. Wanneer iemand leert om op een positieve en constructieve manier met zijn kinderen, collega’s en vrienden te praten, is de kans groter dat hij zijn gevoelens effectief kan uiten aan mensen die gevoeliger en emotioneler zijn dan anderen. Ze vergroten ook hun kansen om samen te werken met anderen die niet dezelfde emoties en overtuigingen delen.

Een andere manier waarop assertiviteitstraining mensen helpt assertiever te zijn, is door hen te helpen begrijpen dat assertief zijn geen fysieke agressie inhoudt. In feite kan het voor mensen soms moeilijk zijn om een ​​manier te vinden om hun gevoelens op een positieve en constructieve manier over te brengen. Assertiviteitstraining kan individuen echter een reeks instrumenten bieden die kunnen worden gebruikt om hun gevoelens te uiten op een manier die niet als bedreigend of agressief wordt beschouwd. Deze hulpmiddelen kunnen worden gebruikt om te communiceren over hun angsten en angsten, frustraties, om klachten en zorgen te uiten, om vreugde en geluk te uiten, en vreugde overwint woede en verdriet, om verdriet en gevoelens van verlies en verdriet te uiten. en om dankbaarheid en waardering te uiten.

Tools

Enkele voorbeelden van deze tools zijn: het gebruik van stemverplaatsing, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal, gebaren en gebaren om met anderen te communiceren en uw emoties te communiceren, te begrijpen hoe anderen u zien en communiceren met andere personen om een ​​relatie te creëren waarin zowel u als uw de groep voelt zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd, leert hoe ze ‘ik’ versus ‘jij’ moet zeggen en ontwikkelt vertrouwen in jezelf en om je gedachten en ideeën effectief te communiceren. Het gebruik van assertiviteit als een positieve houding kan ook helpen om je zelfrespect op te bouwen. Als je eenmaal begrijpt dat je doelen en overtuigingen geldig zijn en je een sterk gevoel van eigenwaarde hebt, kun je een gevoel van onafhankelijkheid en zelfvertrouwen krijgen.

Het is ook belangrijk om te beseffen dat het gebruik van assertiviteit als strategie niet altijd gemakkelijk is en enige oefening kan vergen. Als een persoon niet bereid is de moeite te doen die nodig is om deze vaardigheden onder de knie te krijgen, zullen de voordelen niet onmiddellijk optreden. maar ze zullen geleidelijk komen.

Voordelen van assertiviteitstraining

Om de volledige voordelen van assertiviteitstraining te bereiken, moet u tijd, energie en geduld besteden aan oefenen en het regelmatig toepassen. Dit kan een beetje vallen en opstaan ​​vergen en leren, maar met de tijd en het doorzettingsvermogen zul je goed op weg zijn om een ​​sterker gevoel van jezelf te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © assertiviteitenzelfvertrouwencursus.nl | Newsphere by AF themes.