Claudia's blog

Assertiviteit en zelfvertrouwen cursus

Assertiviteit oefeningen

3 min read
Assertiviteit oefeningen

Hoe kan ik leren assertief te zijn?

Doe gewoon assertiviteit oefeningen. Assertieve communicatie is een geweldige manier om onszelf uit te drukken zonder al te assertief te zijn. Het is ons vermogen om op een zeer open en respectvolle manier te communiceren. Elke dag bevinden we ons in situaties waarin assertiever zijn echt kan helpen: zoals iemand vragen op een eerste date, een instructeur benaderen met een vraag over iets belangrijks, of het redelijk goed doen tijdens een interview of sollicitatiegesprek.

Als we in een omgeving werken die ons recht om assertief te zijn niet ondersteunt, kunnen we ervan uitgaan dat we ons in goed gezelschap bevinden. Dit is echter een groot deel van wie we zijn. We zijn niet altijd ‘perfect’, maar de waarheid is dat wanneer we situaties met de juiste houding benaderen, onze interacties dit weerspiegelen. Er is niets mis met assertief zijn in deze situaties, maar het is belangrijk op te merken dat veel ervan ons niet ten goede zullen komen. In feite kunnen ze ons meer pijn doen dan ons helpen!

Assertiviteit oefeningen doen is echt topsport

Assertief zijn in sommige situaties zal ons ten goede komen omdat het aantoont dat we respect verdienen. Als we bijvoorbeeld een andere persoon benaderen, en ze beginnen defensief te worden, hebben we een grotere kans om bij hen door te dringen. We kunnen zoiets zeggen als: “Oh, denk je dat ik te agressief ben? Nou, ik probeer gewoon een vriend te maken.” Dit is een voorbeeld van assertief en respectvol zijn. Als we met een klant praten en ze beginnen tegen ons te praten, kunnen we hem vragen hoe hij behandeld zou willen worden en hem vragen om te herformuleren wat hij zegt, zodat we naar hem kunnen luisteren en kijken of hij consequent is met wat ze zeggen. Dit is een voorbeeld van assertief zijn in een negatieve situatie.

Het is ook mogelijk om te profiteren van de vele assertiviteit oefeningen die er tegenwoordig zijn. Een daarvan is om te bedenken wat we willen zeggen voordat we spreken en oefenen om het meerdere keren hardop te zeggen. Een andere is om onze gedachten hardop te zeggen zonder erover na te denken. Door vocaal te zijn, laten we onze gedachten horen en kunnen we ook bepalen hoeveel of weinig van onze stem we gebruiken. Hierdoor kunnen we ons assertiever voelen.

De assertiviteit oefeningen die online beschikbaar zijn, kunnen leuk en nuttig zijn. Alleen al door naar jezelf te luisteren terwijl je over je denkproces praat, kun je je gedachten duidelijk en assertief uiten. Veel mensen merken dat door dingen te zeggen die ze menen, ze de neiging hebben om een ​​stuk luider te klinken. dan normaal.

De sleutel tot het gebruik van een assertiviteit oefening is om ze consequent te doen. Je moet ze consequent doen. De beste manier om ervoor te zorgen dat u het correct doet, is door met iemand anders te oefenen. Door dit te doen, kun je het onder de knie krijgen en de oefening gebruiken als een hulpmiddel om jezelf zelfverzekerder en assertiever te voelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © assertiviteitenzelfvertrouwencursus.nl | Newsphere by AF themes.