Overspannen raken

Drie meest voorkomende symptomen van overspannen raken

burnout en overspannen rakenEr zijn verschillende redenen waarom mensen overspannen raken. Het kan het resultaat zijn van werk gerelateerde stress, problemen in de huiselijke sfeer, een onvoorziene situatie of een combinatie van factoren. Als je de symptomen van overspannen raken in een vroegtijdig stadium kunt herkennen is het mogelijk actie te ondernemen voordat de spanning teveel wordt. Anders bestaat de mogelijkheid dat je niet alleen overspannen zult raken maar ook het risico loopt voor een burn-out. Voorkom dat je overspannen wordt en herken de drie meest voorkomende symptomen.

1. Lichamelijke klachten

Je voelt de symptomen van overspannen raken vaak in je spieren. Kramp in je rug, pijn in je schouders en nek zijn veelvoorkomende klachten. Vaak hoofdpijn kan ook een teken zijn van overmatige stress. Gevoelens van misselijkheid, overmatige transpiratie, maagpijn en hartkloppingen kunnen allemaal symptomen zijn van een overspannen lichaam en geest. Bepaal of de lichamelijke klachten voortkomen uit lichamelijke inspanning of dat er een psychische oorzaak aan ten grondslag ligt.

2. Onrust

Als je veel piekert kan dat een symptoom zijn van overspannen gedrag. Denk je continu aan je werk of het welzijn van je kinderen? Kun je vervelende gedachtes niet even aan de kant zetten om andere zaken te regelen? Moeite met inslapen en vaak wakker worden in de nacht zijn ook symptomen van overspannen zijn. Grijp niet te snel naar slaappillen en andere medicijnen, die onderdrukken alleen de symptomen van een overspannen geest. Praat met mensen die je kunt vertrouwen, blijf er niet mee zitten en schakel indien nodig een specialist in.

3. Gebrek aan energie

Overmatige stress drukt als een zwaar gewicht op je ziel. Je hebt geen energie om aan het werk te gaan of eenvoudige handelingen te verrichten. Je voelt je de hele dag moe maar slapen geeft je geen energie. Een lusteloos gevoel hoort bij de symptomen van overspannen zijn. Zorg voor een duidelijk patroon met ritme in je leven. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Neem tijd voor je gezin en zorg dat er momenten van rust in je agenda worden opgenomen. Sukkel niet door op halve kracht, je moet soms ook bijtanken.

Houd er rekening mee dat veel overspannen symptomen ook normaal voor kunnen komen. Het is vooral de intensiteit van de symptomen en klachten die voorheen niet of nauwelijks een rol speelde in je leven.

Spanning is normaal, overspannen is gevaarlijk

In een mensenleven zijn er periodes van verhoogde spanning en stress, dat is normaal. Bij de geboorte van een kind, bij een plotseling sterfgeval in de familie of tijdens een drukke periode op het werk. Wanneer de klachten niet verdwijnen na uiterlijk een half jaar kunnen de symptomen van overspannen gedrag uitmonden in een complete burn-out. Signaleer tijdig de symptomen, deel het met je omgeving en schakel indien nodig medische hulp in. Blijf er in ieder geval niet mee lopen. Let ook op je omgeving, wellicht zijn er mensen waar je bovenstaande symptomen van overspannen gedrag in herkent. Bied dan een helpende hand en een luisterend oor, daarmee kun je levens redden.

banner-e1457341820384

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*