Overspannen raken

Drie meest voorkomende symptomen van overspannen raken

burnout en overspannen rakenEr zijn verschillende redenen waarom mensen overspannen raken. Het kan het resultaat zijn van werk gerelateerde stress, problemen in de huiselijke sfeer, een onvoorziene situatie of een combinatie van factoren. Als je de symptomen van overspannen raken in een vroegtijdig stadium kunt herkennen is het mogelijk actie te ondernemen voordat de spanning teveel wordt. Anders bestaat de mogelijkheid dat je niet alleen overspannen zult raken maar ook het risico loopt voor een burn-out. Voorkom dat je overspannen wordt en herken de drie meest voorkomende symptomen.

1. Lichamelijke klachten

Je voelt de symptomen van overspannen raken vaak in je spieren. Kramp in je rug, pijn in je schouders en nek zijn veelvoorkomende klachten. Vaak hoofdpijn kan ook een teken zijn van overmatige stress. Gevoelens van misselijkheid, overmatige transpiratie, maagpijn en hartkloppingen kunnen allemaal symptomen zijn van een overspannen lichaam en geest. Bepaal of de lichamelijke klachten voortkomen uit lichamelijke inspanning of dat er een psychische oorzaak aan ten grondslag ligt.

2. Onrust

Als je veel piekert kan dat een symptoom zijn van overspannen gedrag. Denk je continu aan je werk of het welzijn van je kinderen? Kun je vervelende gedachtes niet even aan de kant zetten om andere zaken te regelen? Moeite met inslapen en vaak wakker worden in de nacht zijn ook symptomen van overspannen zijn. Grijp niet te snel naar slaappillen en andere medicijnen, die onderdrukken alleen de symptomen van een overspannen geest. Praat met mensen die je kunt vertrouwen, blijf er niet mee zitten en schakel indien nodig een specialist in.

3. Gebrek aan energie

Overmatige stress drukt als een zwaar gewicht op je ziel. Je hebt geen energie om aan het werk te gaan of eenvoudige handelingen te verrichten. Je voelt je de hele dag moe maar slapen geeft je geen energie. Een lusteloos gevoel hoort bij de symptomen van overspannen zijn. Zorg voor een duidelijk patroon met ritme in je leven. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Neem tijd voor je gezin en zorg dat er momenten van rust in je agenda worden opgenomen. Sukkel niet door op halve kracht, je moet soms ook bijtanken.

Houd er rekening mee dat veel overspannen symptomen ook normaal voor kunnen komen. Het is vooral de intensiteit van de symptomen en klachten die voorheen niet of nauwelijks een rol speelde in je leven.

Spanning is normaal, overspannen is gevaarlijk

In een mensenleven zijn er periodes van verhoogde spanning en stress, dat is normaal. Bij de geboorte van een kind, bij een plotseling sterfgeval in de familie of tijdens een drukke periode op het werk. Wanneer de klachten niet verdwijnen na uiterlijk een half jaar kunnen de symptomen van overspannen gedrag uitmonden in een complete burn-out. Signaleer tijdig de symptomen, deel het met je omgeving en schakel indien nodig medische hulp in. Blijf er in ieder geval niet mee lopen. Let ook op je omgeving, wellicht zijn er mensen waar je bovenstaande symptomen van overspannen gedrag in herkent. Bied dan een helpende hand en een luisterend oor, daarmee kun je levens redden.

Stress verminderen?

Stress verminderen, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

stress verminderen
Stress verminderen, moeilijk?

Iedereen heeft wel eens stress, dat is normaal. Stress verminderen, hoe dan. Door overmatige stress kun je overspannen raken, wat weer kan leiden tot een burn-out. Het is daarom belangrijk stress symptomen in een vroegtijdig stadium te herkennen en daar op de juiste manier mee om te gaan om escalatie te voorkomen. Hoe kun je symptomen van stress herkennen en wat moet je doen om stress te verminderen?

Wat is stress?

Stress is zowel een psychisch als een fysiologisch verschijnsel en uit zich als een vorm van spanning in lichaam en geest als reactie op externe prikkels. Psychische stress symptomen kunnen zich uiten door lichamelijke reacties zoals hoofdpijn, spierpijn en pijn in de gewrichten.

Stress kan een positieve en een negatieve prikkel zijn. Zo kan een beperkte mate van stress concentratie en prestaties verhogen. Bij overmatige negatieve prikkels is stress verminderen van belang omdat je er overspannen door kunt raken.

Herken de stress symptomen

Er zijn verschillende indicatoren van stress. Hier zijn een aantal stress symptomen die je kunt herkennen bij jezelf en bij mensen in je omgeving:

  • Prikkelbaar gedrag: Als je snel boos wordt, vaak om onbelangrijke zaken en weinig kritiek kunt verdragen kan dat een indicator van stress zijn.
  • Oververmoeidheid: Je voelt je aan het einde van de dag helemaal uitgeput, na een nacht slapen stap je nog steeds vermoeid uit bed.
  • Gebrek aan focus: Je hebt moeite de aandacht bij een onderwerp te houden, je gedachten dwalen steeds af. Het uitvoeren van taken en opdrachten verloopt moeizaam.
  • Signalen worden versterkt: Je bent overgevoelig voor externe stimuli zoals geluid, stemmen, kou, warmte etc. Alles om je heen komt versterkt binnen, alle zintuigen worden zwaar belast.

Hoe kun je stress verminderen?

Gelukkig zijn er een aantal manieren om stress te verminderen. Zoals gezegd kunnen stress prikkels ook een positieve werking hebben, maar het mag je niet uit balans brengen.

  • Neem tijdig rust: Dat kan een koffiepauze zijn tijdens een lange werksessie, een hobby die niets met je werk te maken heeft of door te sporten. Zie het niet als verloren tijd maar als een moment om je accu weer op te laden. Zo kun je stress verminderen en je prestaties verhogen.
  • Neem mensen in vertrouwen: Dat kan je partner zijn, familieleden of goede vrienden. Breng de stress onder woorden en bespreek het op een constructieve wijze. Breng de stress symptomen in kaart en zoek naar de prikkels die ze veroorzaken. Krop het niet op.
  • Beng compartimenten aan je leven. Tijdens het werk plan je niet de boodschappen, tijdens het avondmaal neem je de telefoon niet op en in bed controleer je niet de mailbox. Er is een tijd voor werken, een tijd voor privĂ© aangelegenheden en een tijd voor rust.

Er is ook gezonde stress

Stress symptomen komen vaak voor bij intensieve en onverwachte gebeurtenissen. Denk aan een huwelijk, een sterfgeval of een groot project op je werk. De goede stress prikkels zorgen ervoor dat je beter kunt focussen en optimaal kunt presteren. Teveel stress zorgt juist voor een overmatige belasting op je geest en je lichaam. Herken de stress symptomen, zoek naar de oorzaken en neem de tijd om stress te verminderen. Schakel indien nodig professionele hulp in zodat een verdere escalatie wordt voorkomen.